,

Vitamaatjes voor de lunch box

Vitaminen en mineralen zijn onmisbaar voor kinderen. Om goed te kunnen groeien, leren en om fit en vitaal te zijn. In deze rubriek zet ik een belangrijke vitamine of mineraal in het zonnetje. Laten we dit nieuwe jaar inluiden met…vitamine A!

Met weinig licht, toch scherp zicht

Je herkent het vast wel: je loopt op een zomerse, zonnige dag vanuit je tuin de berging in. Een kort moment zie je helemaal niets. Maar dan gaan je ogen zicht razendsnel aanpassen naar de schemerige omgeving en binnen no time zie je weer scherp. Hoe kan dat? Dat kan dankzij de hulp van vitamine A! Maar er is nog veel meer wat vitamine A voor jou en je kind doet.

‘Groeivitamine’ A

Vitamine A is onmisbaar voor kinderen in de groei en staat daarom ook wel bekend als ‘groeivitamine’. Tegenwoordig kennen we het ook als een vitamine die helpt bij het tegengaan van infecties, omdat het een positieve invloed heeft op je immuunsysteem. Daarnaast is het belangrijk voor een gezonde huid, haar en nagels en voor het sterk houden van je botten en tanden.

Dagelijkse portie A

Hoe komt jouw kind dagelijks aan zijn of haar portie vitamine A? Daar zijn verschillende manieren voor. Het zit van nature in dierlijke producten zoals vlees, melk, boter, kaas, ei en vette vis. Maar vooral: lever. Lever is -samen met vet- de opslagplaats voor vitamine A, ook bij ons als mens. Daarnaast wordt er vaak synthetische vitamine A toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Het lichaam kan zelf ook vitamine A aanmaken. Daar heeft het wel wat hulp bij nodig. Wie kent de zin niet: “Worteltjes zijn goed voor je ogen.” En dat klopt! In wortelen zitten carotenoïden. Dat is een voorloper van vitamine A (pro-votamine A) die je lichaam zelf kan omzetten in vitamine A. Deze voorloper vitamine A vind je juist in allerlei plantaardige producten zoals oranje, rode en gele fruit- en groenten soorten. Maar ook in koolsoorten en groene bladgroenten.

Baat het niet dan schaadt het niet?

Let wel op, omdat we vitamine A niet uit kunnen scheiden, is het voor kinderen onder de 4 jaar beter die geen (smeer)leverworst of paté te geven.

Overigens kan je kind via fruit of groenten nooit een teveel aan vitamine A krijgen. Het lichaam zet namelijk niet meer carotenoïden om naar vitamine A, dan dat het nodig heeft. Dat heeft de natuur dan toch weer mooi geregeld 😉

A-maatje in je kids lunch box

In een vitamine A-rijke lunch box zit bijvoorbeeld een gekookt ei, een plak kaas op een boterham, 5 snackworteltjes en eventueel nog een mandarijn. Hiermee krijgt je kind al snel alle vitamine A binnen die het dagelijks nodig heeft. Kijk voor de exacte hoeveelheden per leeftijdsgroep op voedingscentrum.nl.

Groetjes Inge