,

5 tips voor een gezonde kids lunch box

Wat geef jij je kind mee naar school?

Als ouder wil je je kind natuurlijk een gezonde lunchtrommel en 10-uurtje meegeven naar school. Ook scholen verwachten dat steeds meer. Toch ervaar ik in mijn praktijk dat ouders zich afvragen of de box van hun kinderen eigenlijk wel zo gezond is als ze zelf denken. Hieronder 5 tips die jou helpen bij het samenstellen van een verantwoorde, gevarieerde lunch box én tussendoortje.

5 tips voor een gezonde lunch box

  1. Belegkeuze: check op het etiket hoeveel suiker er in zit. Wat maakt het ene beleg gezonder dan het andere? Er zijn een aantal dingen waar je op kunt letten, maar de belangrijkste is wel: hoeveel suiker er in zit. En daarvoor geldt: hoe minder, hoe beter. Van zoete belegsoorten als chocopasta of hagelslag weten we wel dat daar veel suiker in zit. Maar dat is niet altijd even duidelijk. Bijvoorbeeld bij pindakaas. Deze heb je mét en zonder toegevoegd suiker. Door op de voedingswaarde tabel op de verpakking te kijken bij het kopje ‘Waarvan suikers’, kun je de ene pindakaas met de andere vergelijken. En zo de beste keuze maken. De variant zonder toegevoegd suiker zal altijd minder suiker bevatten, namelijk alleen een beetje suiker dat van nature in de pinda zelf zit. Op deze manier kun je ook verschillende belegsoorten met elkaar vergelijken en zo een keuze maken.
  2. Kies voor volkoren. Door bijvoorbeeld witbrood, een wrap of cracker te vervangen door een volkoren variant hiervan, krijgt je kind meer vezels binnen. Dat draagt bij aan een goede spijsvertering en helpt om de suikerspiegel stabieler te houden.
  3. Voeg fruit toe in de kleuren van de regenboog. Basisschoolkinderen hebben 1.5 tot 2 stuks fruit per dag nodig. Elke fruitsoort (en ook groenten-soort) heeft een ander kleur en een andere samenstelling. Door te variëren in kleur, zorg je er niet alleen voor dat het er aantrekkelijk uitziet, maar ook voor een goede afwisseling in vitaminen en mineralen.  
  4. Voeg groenten toe. Minder dan de helft van de basisschoolkinderen krijgt dagelijks voldoende groenten binnen. Vijf plakjes komkommer of zes stukjes paprika in de lunch box, levert al snel een kwart tot de helft van de dagelijkse aanbevolen groenteportie op. Is jouw kind niet zo’n groenten fanaatje? Misschien lust die het wel met bijvoorbeeld een aparte hummus- of zuivelspread-dip erbij.
  5. Tussendoorkoeken zijn gewoon koek. Ondanks alle beloftes van fabrikanten als ‘Boordevol vezels’ of ‘Bron van calcium en ijzer’, zijn tussendoorkoeken als Sultana, Liga Milkbreak en Bolletje Goed bezig geen gezonde keuze. Deze verwarrende en vaak misleidende claims zijn alleen maar bedoeld om jou het idee te geven dat het wél een gezonde keuze is. Maar door de vele suikers en andere ongezonde toevoegingen blijft het gewoon koek. Het is dus eigenlijk een snoepmoment en helaas geen verantwoord tussendoortje.

Wist je dat…

Onze kinderen eten gemiddeld veel te veel (vrije) suikers. Vrije suikers zijn:

  • alle toegevoegde suikers
  • én de suikers die van nature aanwezig zijn in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat

Vooral de 4 tot 8 jarigen maken het erg bont. Die eten het dubbele van wat de WHO maximaal adviseert: maar liefst gemiddeld 18 suikerklontjes per dag. En juist te weinig groenten en fruit. Je kunt als ouder hierin dan ook al veel winst behalen door een verantwoord 10-uurtje en een gevarieerde, volwaardige lunch mee te geven.