,

7 tips: gezond eten met beperkt budget

We horen het, we lezen het én we voelen het in onze portemonnee. Alles wordt duurder en duurder. Ook de boodschappen. Rekende je een half jaar geleden nog 60 euro af voor een volle tas boodschappen…nu red je het daar allang niet meer mee.

En daardoor leg je misschien eerder producten in je boodschappenmandje die goedkoper zijn, maar wel ongezonder. Wanneer je slim winkelt, kun je ook met een kleinere beurs toch nog gezondere keuzes maken. Misschien ga je al naar de winkel die het goedkoopste is of pluis je vooraf uit waar de aanbieding zijn. Ik geef je 7 aanvullende tips over hoe je kunt besparen op goed en gezond eten.

 7 bespaar tips

  1. Koop seizoensproducten. Groente en fruit uit het seizoen zijn niet alleen voordeliger, ze zijn ook nog eens voller van smaak en vaak vitaminerijker. Een win win situatie dus 😉
  2. Let op afgeprijsde artikelen. Veel supermarkten prijzen producten die tegen of op de houdbaarheidsdatum zitten, af. Vaak gaat het om groente, fruit, zuivel, vis of vlees. Check wel even goed of het in je weekmenu past, want weggooien is alsnog duur.
  3. Download de app Too Good To Go. Bakkers en supermarkten bieden via de app een ‘magicbox’ aan met waar dat nog maar beperkt houdbaar is. Klein nadeel, je kunt niet zelf je producten uitkiezen. Er kunnen dus ook dingen inzitten die minder gezond zijn of die je niet lekker vindt.
  4. Kies voor huismerken. Deze staan meestal op de onderste of hoogste rekken in de winkel. Aanbiedingen van merken lijken aantrekkelijk, maar zijn vaak nog steeds duurder dan een huismerk. Wil je het zeker weten? Kijk dan naar de prijs per kg of liter.
  5. Kies ‘hele groenten’ in plaats van voorgesneden. Een hele bloemkool, een bos wortelen, of een netje uien is goedkoper dan voorgesneden. Vaak krijg je ‘meer’ waar voor je geld. En een hele kool of krop sla blijft ook nog eens langer goed dan een zak voorgesneden groenten.
  6. Kies ook voor diepvries groenten en fruit. Groenten en fruit uit de diepvries kunnen voordeliger zijn dan vers. En het is net zo gezond. Soms zelfs gezonder omdat de vitaminen en mineralen beter bewaard blijven. Dit geldt ook voor groente en fruit uit een pot. Maar wanneer er zout of suiker aan is toegevoegd, kun je beter voor iets anders kiezen.
  7. Vergelijk de prijs per kg/liter. Wanneer je prijzen vergelijkt, is het slim om naar de prijs per kilo te kijken, niet naar de prijs van het product. Zo weet je zeker of je het goedkoopste hebt. Het staat vaak in kleine lettertjes op het etiket. Véél in één keer kopen is vaak goedkoper, maar zorg dan wel dat je alles kan bewaren of verwerken.

Zo ga je verspilling tegen

  • Zet gerechten die je met verse ingrediënten maakt als eerste op het weekmenu.
  • Heb je wat over: vries het dan in. Of ga creatief aan de slag met je restjes:
    • Restjes van groenten kun je makkelijk verwerken in een soep, stoofpotje of in pastasaus.
    • Heb je nog een tomaat of wortel over? Gebruik deze dan als aanvulling bij je broodbeleg.
    • Overrijp fruit kan je verwerken in een smoothie of milkshake, of je kan er kraanwater mee op smaak brengen.

 

Bronnen: gezondleven | voedingscentrum en leefpuurnatuur