,

Pindakaas… een goed idee of toch niet?

Creamy, light, extra crunchy, 100% noten, met stukjes pinda, fijn gemalen, grof gemalen….je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat wel een pindakaasvariant van. De schappen staan vol met allerlei soorten en merken. En dat is niet voor niets. Het broodbeleg is razend populair onder kinderen en volwassenen. Want zeg nou zelf; wie is er niet groot mee geworden.

Maar is pindakaas eigenlijk wel een gezonde keuze? De laatste tijd verschijnen er steeds meer berichten in de media dat pindakaas helemaal niet zo gezond is als velen denken. In deze blog meer over of pindakaas nu wel of geen goede keuze is.

100% pindakaas

Pindakaas bestaat vooral, zoals de naam al zegt, uit pinda’s. En die zijn eiwitrijk, rijk aan onverzadigde vetten (omega 9 en 6) en bevatten veel vitamines en mineralen. Ook scoren ze hoog op bioactieve stoffen. Of te wel stoffen met een positief effect op je gezondheid. Alles bij elkaar erg voedzaam dus.

Maar behalve pinda’s, voegen veel fabrikanten vaak ook andere ingrediënten toe. Zoals suiker, zout of palmvet. Met deze toevoegingen maken fabrikanten de pindakaas nog lekker, qua smaak én textuur. Maar tegelijkertijd zorgen deze toevoegingen er voor dat de pindakaas een stuk minder gezond wordt. Wil je dus de ‘gezondste’ keuze maken, kies dan altijd voor 100% pindakaas zonder toevoegingen. Dit kun je checken door achterop het etiket te kijken bij “ingrediënten”.

Dagelijks een pot pindakaas?

Tot nu toe niets dan goeds over pure pindakaas. Dagelijks een pot 100% pindakaas op je brood smeren dan maar? Helaas is dat geen goed idee. Zoals met alles wat we eten, heeft ook pindakaas minder gezonde eigenschappen. Zo bevat het lectine. Dit is een natuurlijke afweerstof van de pinda. Het is een soort eiwit dat in grote hoeveelheden de opname van andere voedingstoffen verstoort. Dit wordt ook wel een ‘anti-nutriënt’ genoemd. Daarom is het beter om er niet teveel van te eten. Mensen die gevoelig zijn voor lectines, kunnen hier onder andere buikpijn van krijgen.

Ook bevat pindakaas acrylamide. Dit is een stof die vrijkomt bij het roosteren van de pinda’s en die de lekkere smaak aan de pindakaas geven. Net als bijvoorbeeld het korstje op je brood en de goudgele kleur van je patat. Je vindt het dan ook in alle producten die zijn gefrituurd, geroosterd, gebakken, gebraden of gegrild. Waaronder ook koffie, crackers en ontbijtgranen. Bij mensen kan een hogere inname van de acrylamide mogelijk schadelijk zijn, vandaar dat verstandig is hier niet teveel van binnen te krijgen.

Wel of geen pindakaas op brood? Eet er gewoon niet te veel van

Is pindakaas nu wel of geen verstandige keuze? Al met al is pindakaas een prima keuze, waarbij de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen. Maar kies dan wel voor de 100% pindakaas variant. En, zoals voor alles geldt, eet er niet te veel van. Varieer verder qua beleg volop met bijvoorbeeld 100% notenpasta en andere belegsoorten.

Ben jij of is je kind gewend aan pindakaas waar wel suiker, zout en of palmvet in zit? Dan kan een 100% pindakaas zeker in het begin minder lekker smaken. Maar wanneer je bedenkt dat je smaakpapillen ongeveer twee weken nodig hebben om aan een nieuwe smaak te wennen, zal jij of je kind na die tijd niet anders meer willen. Eet smakelijk!

Wist je dat…

  • Pinda geen noot is maar een peulvrucht. Door de eigenschappen en samenstelling worden ze vaak tot noten gerekend.
  • Light pindakaas wel minder vet bevat dan reguliere pindakaas, maar vaak veel meer suikers.